Alla inlägg under september 2012

Av tankarochenergi - 15 september 2012 17:25

Min vinranka verkar trivas på det nya stället det fick förra året! Vindruvor är gott och därför är vin så gott, eller???


 


Av tankarochenergi - 15 september 2012 17:16

Jag har hostat i tre veckor. För tredje helgen i rad mår jag risigt och orkar inte greja i trädgården eller hjälpa till med målningen av huset som vi måste avsluta. Men när solen skiner måste jag ändå ut. Vandra runt i trädgården och bara se och förundras över allt som växer, färger, vindens spel i trädblad och blommor, dofter, plommon som ligger på marken och som behöver plockas upp och helt plötsligt känner jag någon stryka sig mot mina ben, jamar och vill bli klappad och gosad med. Hej Speedy, säger jag och han rullar runt på rygg och förväntar mer av mina smekande händer. Jag sätter mig i gräset och lägger honom i knäet och känner hans mjuka päls och hör att han börjar spinna. Det är så totalt avkopplande – han bara är, han gillar läget och njuter. Men det är helt och hållet på hans villkor, när han inte vill mer så visar han tydligt att han vill vidare. Jag måste också gilla läget med min hosta och ta det lugnt… men det är så svårt att bara vila och ta det lugnt.


 

Nu kommer jag!!!


 

Mhh, vad händer där borta!



 

Lagom med gos, sen vill jag vara ifred!



   

Vilken lattjo liten pryl!!!


Av tankarochenergi - 1 september 2012 20:48

Idag har jag varit ute i trädgården större delen av dagen. Det började med frukost i nya uterummet där solen värmde så gott att vi kunde öppna upp fönsterdörrarna och gotta oss i solens strålar. Sen gjorde jag äppelmos som frystes in till höstens grötfrukostar. Sen har jag kört grästrimmern så att det nästan ser ut som en park uppe i skogen där jag har mina speciella stigar för att komma till eldningshögen, komposten och för att inte skogen ska växa igen fullständigt. Tack vare det har den vilda ljungen fått nytt liv och utökat sitt revir och kommit på platser som de inte varit tidigare på.



   


Jag har fått en ny älsklingsblomma i trädgården – Rosenskära. Så vacker både vit och rosa/röd och extra fascinerad då jag har frösått den och den blir så enastående vacker. Enda nackdelen är att den inte är perenn.


 


Mannen och äldste sonen har rivit panel på gaveln, i veckan kommer snickarna och byter fönster och sätter ny panel. Snart är det bara garaget som inte fått ett lyft och det är kul att se alla förbättringar som gjorts och som skapar en helhet i hus och trädgård.


   


Måtte det bli bra väder för så fort solen går i moln en liten stund så blir det kyligt i luften. Är sommaren slut nu när det står 1 september i almanackan? Jag gillar krispiga höstdagar men kan tänka mig att vänta några veckor till…


Ovido - Quiz & Flashcards