Alla inlägg under december 2010

Av tankarochenergi - 23 december 2010 15:29

Nu är julen nära... julskinkan ska kokas och griljeras och framförallt avsmakas ikväll för det är då den är som bäst. Den rätta julstämningen infinner sig när julklapparna ligger under granen, ljusen är tända och det är bara att sätta sig vid bordet tillsammans med familjen och njuta.

Jag handlade igår det sista i matväg och tog mig tid att provsmaka en riktig höjdare som en dam demonstrerade på Ica Maxi, nämligen sharonfrukt och grönmögelost. Det var smaker som fullkomligt gifte sig med varandra. Det ska vi ha på julbordet. I morgon kommer tomten... God Jul.

Av tankarochenergi - 20 december 2010 19:50

Idag har jag varit hos min osteopat. Det var andra behandlingen inom en vecka och det var välbehövligt. Min onda kropp knakade och sträcktes, bändes och töjdes så nu är jag lika mörbultad som köttbullarna som jag stekte i kväll. Tänk att jag aldrig lär mig att gå dit i tid, utan alltid väntar tills nacken är stel som en pinne och punkten i ryggen strålar som en stjärna. Och att jag inte är mer rädd om mig själv. Det är ju det jag måste vara. Ta hand om mig själv. När jag är stark mår jag bra. När jag är stark är jag glad. När jag är stark kan jag ge det där lilla extra när det behövs. Nu har det varit alldeles för mycket allt för länge och nu är det hög tid att börja tänka på mig själv. Fokusera på det som är viktigt och inte lägga så mycket energi på det som jag inte vill göra eller det som jag inte kan påverka. Jobbets omorganisering kan jag inte påverka, nu ska chefen förhoppningsvis sätta ner foten så att jag nästa år vet vad jag har att förhålla mig till. Julen står för dörren och det jag måste göra är att släppa in julfriden och bara vara och njuta av att jag har det bra och ta hand om mig själv.

Av tankarochenergi - 12 december 2010 19:39

Egoism, är det ett positivt eller negativt ord? Varför är det ordet oftast negativt laddat?

Men om du tänker på dig själv för att du ska må bra är inte den egoismen bara sund? Att jag tackar nej till festen för att jag inte vill, eller för att jag just nu inte har den energin, eller för att jag väljer att vara med min familj, är jag då egoistisk?


Om jag ska lyckas i olika sammanhang måste jag vara lite egoistisk för att kunna nå målet.

Det går inte att vara med på allt, ibland måste man välja och då gäller det att kunna säga nej och tänka till – vad vill jag?


Jag tycker att det är bra och sunt att vara lite egoistisk så länge man har kvar den ödmjuka sidan och glimten i ögat. Det är ok att säga JAG ÄR BÄST, för tycker inte jag det – vem ska då tycka det?

Av tankarochenergi - 12 december 2010 18:31

Det är så lätt att bli påverkad av negativa saker och att småsaker förstoras och kommer i fokus. På jobbet, just nu när vi är mitt i omorganiseringens gyttja, får jag erkänna att jag inte alltid orkar vara den där positiva medarbetaren. Jag sitter i kontorslandskap och då är det lätt hänt att det blir för mycket av både gott och ont och aldrig tillräckligt tyst. Då är det bästa sättet för mig att gå in i min egen bubbla och sätta på mig ipod-lurarna där min egen ”må-bra-musik” ger mig den där extra energin som jag behöver just då. Så att jag kan hålla rätt fokus och beta av min att-göra-lista och känna att jag oavsett dagsform kan jag göra en god insats och vara nöjd när jag går hem. Det är så viktigt att ta fasta på det positiva som hänt under dagen. Det där samtalet med en kund som blev så bra, eller när jag gjorde det där lilla extra till någon och skapade mervärde, eller det där oväntade gensvaret från en kollega och skrattet som bubblar och känslan av trivsel och gemenskap. Varje dag händer det något som är bra och det gäller att fokusera på det, vad är viktigt, jag har ett val och jag kan välja positivt tänkande eller sätta mig med huvudet i skiten. Vilket är bäst för mig? Magkänsla är ett vackert ord, för kan vi utgå från vår magkänsla så skulle vi bli så mycket ärligare, i alla fall mot sig själv.


Musikrekommendationer som jag gillar att lyssna på och som alltid gör mig glad är Lars Winnerbäcks låt ”Håll ut” och Melissa Horns låt ”Hur ska det gå?”.


Håll rätt fokus!

Av tankarochenergi - 3 december 2010 16:47

Spelar det någon roll hur gammal man är? Varför är vi så åldersfixerade? Inom dig är du ju den människa som du vill vara oavsett hur ditt ”skal” ser ut. Visst kommer de grå håren och rynkorna med tiden, men hur du tar emot dessa ålderstecken är desto viktigare.


Det är mer avgörande att du har kvar det spralliga barnasinnet och känner att det är helt ok att fullständigt flippa ut ibland och verkligen bjuda på dig själv och släppa ut busungen som finns där inne. Vågar du släppa loss ditt jag fullt ut och skrattar mycket blir livet så mycket roligare och du ser säkert yngre ut också.


Jag tycker det är spännande att studera människor; hur de ser ut och hur de beter sig. Just nu har jag blivit fascinerad över rynkor i pannan. En del har den där jätte arga eller bekymrade rynkan mellan ögonbrynen, andra har rynkor som ser ut som vågor. Det har jag. Jag vill gärna tolka mina vågiga rynkor som att jag är nyfiken eller glatt förvånad. Det låter positivt, eller hur?


Jag är en kvinna i medelåldern (47), hur kul låter det? Men inom mig finns den där busiga och spralliga tjejen och jag är inte gammal, det är bara mitt skal som blivit lite slitet. Den bästa åldern är just nu, mitt i livet med mycket mognad och erfarenhet, fullt ös med både jobb, familj och vänner. Den svåra konsten är att leva i nuet…

Av tankarochenergi - 2 december 2010 20:12

Jag är en vädermänniska! När solen skiner, oavsett årstid, blir jag på gott humör. Då finns inga hinder och jag är positivt inställd till att allt blir bra och jag ser bara möjligheter. Jag älskar att vara ute och kanske det är just därför vädret har så stor betydelse. Visst kan jag också klä mig efter väder, men när det är helt igenmulet och det ösregnar är det inte så inbjudande att gå ut.


Om det blåser och solen skiner och havet piskar mot klippor och strand är det härligt, mäktigt och imponerande oavsett årstid. När höstöven blåser runt och sen lägger sig i högar i trädgården och markerar att nu är vintern snart här, är också en speciell tid. Nu när snön lagt sig sen en tid tillbaka och den gnistrar i solens sken är helt fantastiskt. Vilket underbart ljus! Har ni tänkt på vilken tystnad det blir när snön lägger sig som en matta och det stänger ute ljuden och blir nästan trollskt. Det är magiskt!


Jag hoppas det är riktig vinter ett bra tag till för jag gillar när årsiderna har sin gång och det finns en skillnad, så länge det finns solsken på lut...

Ovido - Quiz & Flashcards