Alla inlägg under november 2011

Av tankarochenergi - 29 november 2011 20:20

Det blev pepparkaksbak en dag senare än vad vi planerat. Ibland är
olyckan framme och då blir planerna därefter. Sonen som spelade fotbollscup
hamnade i en nickduell i sista matchen och en skalle mötte en annan. Det
slutade med sjukhusbesök och ordination vila. Inget dataspel, playstationspel,
TV eller läsning, bara vila och ta det lugnt. Så igår kväll efter jobbet satte
vi på julmusik, värmde glöggen och barnen satte igång med pepparkaksbak. Så
härligt att se alla tre gå in med full fantasi och skapade härliga kreationer.
I morse när jag gick upp lite lagom måndagstrött möttes jag av doften från
pepparkakor som låg kvar i köket. Julen närmar sig…

 

Av tankarochenergi - 27 november 2011 14:18

Solen skiner, det blåser, det blir mörkt, regnet piskar på rutan och sen ljusnar det igen. Vilken makt vindarna har och så snabbt vädrets scenario ändrar sig. I like it!!! Måtte det bli snö i december, så att vi får den där härliga julkänslan som ett vitt landskap kan förmedla.

Idag är det första advent. När min man, son och dotter kommer hem från fotbollscup ska vi baka pepparkakor och dricka glögg. Jag älskar att se mina tre, nu stora, barn göra fina kreationer av pepparkaksdegen som stått i kylskåpet och gottat till sig ett dygn. Det är min mammas recept på tryckpepparkaksdeg och det brukar bli en ljuvlig smak på dessa kryddiga pepparkakor. Nu när barnen är så stora sköter vi bara ugnen, dricker glögg och tar lite foton, så fixar de resten. Julmusik i köket och stämningen på topp. Jag ser fram emot kvällen!  

Av tankarochenergi - 18 november 2011 22:02

Vad konstigt det är med tid. När jag jobbade deltid och hade 4-dagars arbetsvecka gick veckan väldigt fort. Nu när jag jobbar heltid går arbetsveckan lika fort… vad betyder det? Trivs jag väldigt bra med mitt jobb, eller är det så att jag mentalt ställt in mig på att min arbetsvecka är 5-dagar och då går tiden lika fort som tidigare? Jag tycker det är spännande hur vi tänker och jag vet med mig själv att det är helt och hållet hänger på hur min inställning är. Just nu trivs jag bra på mitt jobb. Det har hänt många positiva saker och det känns rent allmänt roligare att vara på jobbet. Jag gillar att ha varierande saker att göra och det har jag på mitt jobb. Jag tycker också mycket om att möta människor och att få människor att se möjligheter istället för hinder, vilket är en utmaning som triggar mig mycket. Men vad gäller tiden är det fortfarande så att det är lika härligt att det just nu är fredag kväll och helgen finns där framför mig med förhoppningsvis tid för ”egen tid”, vilket är väldigt betydelsefullt för att få energin för en ny arbetsvecka och kunna ge till andra och ge mig ett gott liv i vardagen!


 

Av tankarochenergi - 6 november 2011 20:38

Barnens höstlov är slut och vårt pusslande att vara delaktig i aktiviteter, ta ledig för lite extra curling och även att vi som föräldrar får ett break i det allt tätare höstmörkret. Det är väldigt intensivt med tre aktiva barn och tvätthögen finns där som en ständig påminnelse att det varit idrott på gång idag också... Känner väl inte direkt att jag fått vara ledig de två extra dagar som jag kunde ta, men jag antar att det är att vara en aktiv och intresserad förälder så det får jag väl ta. Nästa break blir om ca 7 veckor. Då ska vi både ha hunnit med adventspynt, lussekatt- och pepparkaksbak, köpt julklappar och kommit i julstämning. Det gäller verkligen att ta en dag i taget och inte stressa upp sig utan njuta av nuet och att påminna sig om att just denna dag är en härlig och speciell dag som kommer att ge mig precis det som jag är öppen för.  

Av tankarochenergi - 3 november 2011 20:47

Känner att ju äldre jag blir, desto viktigare är att få ett skönt break mitt i vardagen och inte bara när det är semester, eller ledigheter i samband med helger och högtider. Det är viktigt att att få den där lilla extra möjligheten till en tid för återhämtning och ett break från de vanliga arbetsveckorna. Den här veckan när barnen har höstlov har jag inte lyckats få in ledig tid i ett sträck, men att vara ledig tisdag och fredag har ändå fått mig att känna mig priviligerad att få en skön ledighet och hämta kraft och energi. Sen är jag redo igen för några veckors aktivitet med allt som sker så här mitt i liv då allt är oerhört intensivt innan jag kan välkomna julledigheten!   et

Ovido - Quiz & Flashcards