Alla inlägg under maj 2011

Av tankarochenergi - 28 maj 2011 17:54

Hej sköna hem! Kom hem igår från Almirida Bay, en liten by på norra delen av Kreta, inte långt från Charnia. En vecka med att "bara vara" och njuta av sol, bad och mamma-dotter-tid. Det var exklusivt att bara åka iväg med ett barn när jag har två till. Det var också gott att känna en längtan till övriga familjen och att sen komma hem.


Vi hade frukost- och middagsbuffé som ingick i resans pris och det var helt klart över förväntan. Det var duktiga kockar som jobbade där och maten var väldigt god och varierande. Uppskattade den fräscha salladen där favoriten var att ta mycket av de solmogna tomaterna, fetaosten och de närodlade oliverna...grekiskt så det förslår och så fantastiskt gott! Apelsinerna var också närodlade och så mycket saft och med underbar smak. Säkert extra vitaminer också...


Vackra promenader på vindlande grusvägar med olivträd så långt ögat kunde se, toppar och dalar och vyer främmande för vårt svenska öga. Att se och uppleva andra vyer är att resa, att prova nya smaker, att prata med främmande människor och släppa alla måsten.  Läsa böcker vid poolen och bäst den här veckan var deckaren "Frukta Inte" med Anne Holt. Också coolt var att stöta på gamla bekanta från den gamla tiden...kopplingar till barndomen och många namn som dyker upp och då även minnen.


Jag tycker det var härligt att se alla ungdomar som var reseledare och serveringspersonal i Langleys regi. Goa tjejer och killar med glimten i ögat och otroligt serviceminded. Ungdomar med en positiv inställning och som hade en skön gemenskap och verkligen visade att de trivdes med det de gjorde. Det är så gott att se vilja, glädje och hopp!


Nu fyllda av solenergi och tillbaka i vårt vanliga liv. Kändes så gott att träffa killarna, vara i trädgården och klippa gräs, köra med trimmern och känna den friska (men aningen kyliga) svenska luften och känna mig priviligerad och fylld av ett skönt lugn. Semester är härligt och nu kan jag jobba några veckor till innan den svenska sommarsemestern börjar. Lev väl!


Av tankarochenergi - 14 maj 2011 18:28

Igår hade jag och min man 19-årig bröllopsdag!!! Det är helt otroligt hur fort åren går. 22 år med samma man och jag älskar honom fortfarande och han mig. När jag tänker efter kan jag tycka att det är jätte häftigt och helt fantastiskt, för vad är det som gör att det fungerar alla dessa år? Varför har vi ett gott liv tillsammans? Framför allt just nu när vi lever mitt i livet och snart har tre tonårsbarn som alla är aktiva inom idrott och som kräver en viss curlingverksamhet. Det skulle kunna vara lätt att "gå om varandra". Men jag tycker att vi är bra på att kommunicera och vi prioriterar ofta att sitta kvar vid middagsbordet och prata istället för att hamna i TV-soffan, vilket  har gjort att vi följt med i varandras utveckling genom åren. En annan viktig del i kärleken är att vi rör vid varandra och bekräftar att vi älskar varandra - varje dag! Du ska ge och du ska få, då är kärleken äkta och rätt - och helt underbar!!!

Av tankarochenergi - 14 maj 2011 18:15

Det finns alltid något att glädja sig åt och det är gott att ha något att se fram emot. Just i eftermiddag när solens värme försvann och det där regnet kom som vi faktiskt behöver, men som inte är så kul när man är ledig, kände jag extra glädje åt att jag ska få komma till den grekiska ön Kreta och redan nästa helg kan se mig ligga på en varm sandstrand och steka min vinterbleka hud. Ska bli så lyxigt att få en veckas avkoppling och bara njuta av ledighet i en ny miljö. Jag längtar...


Ovido - Quiz & Flashcards