Alla inlägg under oktober 2011

Av tankarochenergi - 24 oktober 2011 19:18

          Idag har jag varit flexledig. Så otroligt gott att vakna i morse och känna att jag redan arbetat in den här dagen. Som bonus visade sig solen på sitt allra bästa humör. Den inspirerade mig till att tvätta alla fönster på framsidan både inne och ute. Sen gick jag en promenad. Avslutade sen jobbet med att tvätta krukor och tomathinkar. Allt i lagom härligt tempo och med fantastisk gratis energi av solens goda strålar. Fann vår goa katt Speedy njutande i växthuset bredvid chilliplantan och där låg han och mös i tre timmar. Nu har jag definitivt samlat kraft för fyra arbetsdagar, sen kan jag se fram emot två lediga dagar under höstlovet. Det gäller att sprida ut ledigheten under året och när den kommer, påminna sig om att vara lagom duktig.

Av tankarochenergi - 23 oktober 2011 20:31

Jag är ledig i morgon. Jag har inte semester. Jag har flexledigt. Jag har redan arbetat in den här tiden och har all rätt att bara njuta och göra precis vad jag vill. I morgon är det måndag och alla andra i min familj går till jobb och skolan  och jag kan känna efter beroende på väder vad jag känner för att göra i morgon. Jo, det finns alltid en full lista med "att göra saker" men jag tycker gott att jag i morgon kan känna efter vad som är måsten och vad som är kvalitet. Det är lika viktigt som att fylla på saker som ger energi så att man orkar alla "måsten" just NU som kräver mycket hela tiden.

Vore gott om vädret var med mig i morgon! Inget går upp mot solenergi!!!

Av tankarochenergi - 16 oktober 2011 20:17

      Jag hade tur...även idag visade sig hösten från sin bästa sida och jag måste säga att höstens färger är helt fantastiska. Fått mycket gjort idag också; tomathinkarna från växthuset är tömda och hälften är rengjorda. Perenner som suttit i krukor är flyttade och krukorna blivit rena. Garagerensningen är påbörjad och på god väg att bli riktigt bra. Bäst idag... den goa mackan med grillad kyckling som min käre man serverade ute... och att jobba med kroppen och att avsluta saker som ger ett fint resultat. Jag är supernöjd med den här helgen!

Av tankarochenergi - 15 oktober 2011 17:33

  Min underbara höstdag i trädgåden började redan klockan åtta. Då hade grannarna börjat förbereda inför eldningsprojektet och vattenslangen var framdragen. Det tog lite tid innan den sura högen ville ta fart, sen blev det full brasa. Vi hade ganska mycket ris från björk, tall, pil samt häcken vi drog upp i somras, så det blev många vändor och mycket att mata elden med. Det är något visst med att titta på en eld och känna värmen, höra sprakandet och se vilken kraft elden har. Min kära grannfru gick och fixade fika och sen satt vi där och drack kaffe, tittade på elden och pratade. Det var en väldigt trivsam start på dagen!

Uppe i varv tog jag sen årets sista gräsklippning. Gjorde sen ren gräsklipparen och satte in den i vårt nybyggda trädgårdsförråd, vilket kändes riktigt lyxigt och bra. Ställde även in övriga trädgårdsredskap, diskade några blomkrukor och 12 planteringshinkar som det varit tomater i. Kände mig sen nöjd, lite trött i ryggen men hade den där goa känslan att jag varit duktig och att det blivit fint. En härligt solig höstdag som inte kan bli mycket bättre. Har jag tur får jag en till i morgon!!!

Av tankarochenergi - 13 oktober 2011 20:56

  Tackar min goa och underbara dotter för att hon förstår tekniken snabbare än mig och visar hur jag kan tuffa till mig blogg. Min intuition med att ha en blogg är att utveckla mitt sätt att utrycka mig i skrift. Kan jag sen komplettera detta med fina bilder skapar det ett mervärde på fler än ett sätt. Jag hoppas jag kan förmedla något och ge andra en tanke eller energi eller förhoppningsvis både och. För mig handlar det om personlig utveckling och att våga, take it or leave it! Det handlar om min inställning och hur jag förhåller mig till det som händer som avgör hur det blir. Njut av nuet!

Av tankarochenergi - 8 oktober 2011 19:06

Ibland är det så gott att få känna sig lite lat... Det är inte riktigt likt mig men idag har jag faktiskt bara varit lite duktig. Det duktiga jag gjort är att måla på det nybyggda förrådet, sen kom några regnstänk och jag gick in och la mig på soffan och läste en bra bok istället. Så skönt att ta sig den lyxen att bara vila kroppen och må gott en liten stund. Det om något är att fylla på den egna energin. Sen var jag lite duktig igen och gjorde en god fiskgryta som tar lite tid att göra om det ska bli det där lilla extra goda ... men det ger också energi och inte bara genom att äta den, utan att hacka massor av grönsaker, fräsa dem i olivolja, hälla på hummerfond, vitt vin och låta allt puttra en god stund samtidigt som jag avnjuter ett glas kallt gott vitt vin innan matlagningsgrädde, creme fraiche och salt ska i och sen en liten touch av socker för att runda av tomaterna som varit i och gjort sitt. Finessen med att få till en god gryta har jag lärt mig av en kock och den kunskapen är guld värd. Att laga mat är en konst och när jag får extra tid och känner harmoni i köket ger det mig även en sinnlig känsla och energi, men då ska jag också känna att det finns tid, ork och lust för att det ska bli det där lilla extra. God mat, gott vin, tända ljus och familjen samlad - det är livets mening, just i detta nu!  

Av tankarochenergi - 7 oktober 2011 21:59

Morgonträning på gymmet två gånger denna veckan!  Ärligt kan jag säga att när klockan ringer på morgonen och separationsångesten från kudden kämpar vilt med att få mig kvar i sängen är det mycket tack vare att jag har två goa kollegor som gärna bokar in de dagar vi ska träna som gör att jag är där. Men jag gillar inte att banga och jag gillar känslan av att känna att de muskler som finns får visa sitt rätta jag på gott och ont. Träningsvärk är ett bevis på att jag försöker hålla min kropp i trim och att jag tror på en framtid. Jag tränar för min egen känsla och ego, men tack Linda och Johanna för att vi lyfter varandra och bokar in träningen!

Av tankarochenergi - 3 oktober 2011 19:06

  Jag spelade på proffstouren i damtennisen på 80-talet. Jag har varit med i alla Grand Slam-turneringar; Australian Open i Melbourne, French Open i Paris, klassiska grästurneringen i Wimbledon och hardcourtturneringen i US Open New York. Jag reste världen runt och spelade tennistävlingar under ca 7 års tid. Jag har sett och bott på många lyxhotell men också de simplaste bed & breakfast eller de minsta hotell som finns världen över, bott i familjer som visat mig allt som är värt att visa i sin omgivning och som bjudit med mig på en skidresa eller beachtrip samtidigt som jag en annan vecka bott i familjer som haft pengar i överflöd men som inte givit äkthet och trygghet utan snarare en social och framförallt en empatisk misär. Detta har varit oerhört utvecklande för mig som person och som givit mig en väldig bredd i mitt sätt att vara den person jag är idag. Idag har jag kontakt med några som spelar på touren just nu och jag kan känna en viss avundsjuka över deras enkla sätt att kommunicera och hålla kontakt med sin omvärld. När jag rest runt väntade jag i veckor på att få brev från nära och kära med nyheter hemifrån, ringde "collect call" och pratade några minuter och visste att det kostade massor. Det fanns inga Internet caféer att besöka ingen chans att skicka ett snabbt e-mail eller blogga, twittra, eller göra mig hörd via facebook. Idag är vi oerhört tillgängliga och jag hade gillat om det hade funnits en valmöjlighet då jag reste världen runt. En liten bärbar dator med sig tillsammans med tennisrackets och jag hade varit HÄR och NU. Dagens teknik är fantastisk, nu har vi en möjlighet att visa vår röst hörd direkt eller också kan vi faktiskt välja att stänga av. Jag gillar när jag kan välja!

Ovido - Quiz & Flashcards