Alla inlägg under april 2012

Av tankarochenergi - 29 april 2012 18:48

 

Utplantering i växthuset resulterade i 24 tomatplantor i bevattningskrukor och hinkar samt 5 stycken som en god vän ska få på sin födelsedag, en röd paprikaplanta, 4 hinkar potatis och en kruka kattgräs. Speedy måste ju också få lite nytta av att matte tycker det är kul att odla!!!


 


Sen gick jag och grannfrun på vår vårliga promenad i ”vår skog” och plockade skräp. Det är fascinerande hur mycket det slängs; allt från glasflaskor, burkar, hundskitspåsar, kondomer, godispapper etc. Men bäst var att se och känna doften av alla vitsippor.


 


Tog sen en härlig runda i trädgården för att se hur mycket som kommit fram i vårsolen och vad som är på gång. Den nya rabatten blir spännande att följa. Så gott att ha två lediga dagar till hemma i trädgården…Långhelger är det bästa som finns!


 



Av tankarochenergi - 23 april 2012 19:17

Nu är våren här på riktigt, för idag har jag städat växthuset både på in- och utsidan. 6 timmar senare satte jag mig mycket nöjd med ett glas vitt vin och beundrade hur rent och fint det blev. Bevattningskrukor och hinkar är redo och jag ser fram emot nästa helg då jag kan jag plantera om mina härliga tomat- och basilikaplantor som väntar på att få mer utrymme och möjlighet att växa i större krukor. Jag älskar den här tiden vi har framför oss!


 

Av tankarochenergi - 17 april 2012 22:25

 


Mycket jobb och inte riktig hunnit med att blogga… men njutit av vårtecken och glädjen att vi gått mot ljusare tider har jag gjort ändå. Tomatomgång två är på gång i minidrivhuset tillsammans med basilika och i farstun i soligt läge är det många härliga tomatplantor som visar att det finns ett tecken på att det finns gott hopp om god skörd i sommar.


 



Dagens aprilväder började med hagel i kanonkuleformat och slutade i vindstilla och soligt 10-gradigt plusväder med en stilla promenad vid havet och som avslutades med en rundvandring i trädgården för att se alla vårtecken.
De planterade (som inte ätits upp av våra glupska råddjur) och de fantasiskt vilda och härliga som alla underbara vitsippor och de köpta gullvivor och de som jag fått som plantor av en kollega som har turen att ha dem vilda hos sig.
Vårtecken som gör mig extra varm inom mig och som gör att jag längtar till en extra ledig kompdag och vårstäda växthuset och fylla på med denna underbara energi som jord och växtkraft kan ge och gärna i kombination med sol – då njuter jag till fullo!


 


Jogga kan jag glömma, det är helt ok att bara ta den där promenaden med lite fart men ändå hinna njuta av naturens under, se havets glitter och känna att jag mår bra. Känna vårens kraft och vara glad!


 

Ovido - Quiz & Flashcards