Alla inlägg under augusti 2011

Av tankarochenergi - 30 augusti 2011 18:04

  Det är något speciellt att komma hem en halvtimme tidigare från jobbet. Ta på sig joggingskorna, go musik i lurarna och sen få till en härlig powerwalk och som bonus på allting att solen kommer fram mellan tunga regnmoln. Under hela rundan på 50 minuter känner jag mig så där extra glad som jag kan bli när jag får tid för mig själv och går utmed havet och solens strålar glittrar i vågorna. Då, just i den stunden, känner jag att jag är så fokuserad på nuet. Jag bor vackert, jag har det bra och jag mår gott. Tack för stunden!

Av tankarochenergi - 29 augusti 2011 19:05

Många gånger när något går mig emot kan jag tänka tillbaka på det jag skrev ner i min dagbok efter en match i tennis för sisådär 25 år sedan.

Det var en eftermiddag i Lyon i Frankrike och jag mötte en spanjorska. Det blåste väldigt mycket och gruset på planen yrde runt och sved i ögonen. Jag låg under och spelade inte bra. Mitt fokus var på vinden, att jag fick grus i ögonen, att jag inte kom rätt till bollen pga vinden och därför spelade långt under min förmåga. I sidbytet satt jag och tyckte synd om mig själv. Jag tänkte bara på mig själv - inte att det blåste och yrde runt grus lika mycket för min motståndare. Jag förlorade matchen! Efteråt i omklädningsrummet var jag förbannad. Inte för att jag förlorat matchen mot en tjej från Spanien, utan att jag förlorat matchen mot mig själv. Jag kämpade inte tillräckligt. Jag kunde ha vunnit om jag hade haft rätt inställning. Den förlusten sved!

Denna historia plockar jag ibland fram när jag känner mig lite "gnällig". Det är min attityd och inställning som i stort avgör väldigt mycket i hur saker blir.

Av tankarochenergi - 28 augusti 2011 21:47

Vilken härlig dag i trädgården! Gräva, rensa, plantera, flytta, köra till komposten... riktit skitgöra, men så otroligt skönt att använda kroppen och prestera något som i slutändan blir så fint. Allt i min takt och inga måsten, jag jobbar på och känner även att jag njuter och stannar upp det där lilla extra ibland och känner att solens strålar kommer fram mellan molnen och värmer så där gott att svetten sipprar i nacken när jag sliter med en rot som inte vill släppa taget om moder jord. Det här är det bland det bästa jag vet... vara ute i min härliga trädgård och känna att samtidigt som kroppen tar energi så fylls jag på av ny positiv energi som det ger att göra saker jag gillar. Det är jag som vill vara ute i trädgården och slita - det är mitt val och jag mår så bra av det.

Av tankarochenergi - 27 augusti 2011 20:49

I morgon, söndag, fick jag helt plötsligt hela söndagen helt ren i kalendern. Dagens regn gjorde att Hallands fotbollsförbund bestämde att matcherna i junior DM-finaler skulle ställas in för att planerna blivit för regnskadade. Alltså fick vi i familjen en dag utan tider och helt nya möjligheter till annat. Min man ska fortsätta med en av sönernas rum som ska målas om alternativt fullfölja projekt förråd/utekök i trädgården. Jag ska fortsätta med att flytta växter i en rabatt som ska bort och plantera lite nytt. Ibland känns det så lyxigt att "vinna tid" till att bara vara och få den där lilla extra tiden till att fylla på ny energi. Nu kan jag ta ett glas vin och bara njuta av tanken på en ledig dag i morgon...

Av tankarochenergi - 13 augusti 2011 18:19

Det finns inget bättre än att känna att dagen har varit bra och att jag har njutit. Jag gillar att ha projekt på gång, gärna ute i trädgården och köra ner händerna i myllan och röja. Jag har i några dagar hållt på att skapa en ny perennrabatt och det svåra är att på vår naturtomt med alla stenar och aspträd försöka få det att se naturligt ut och inte så stelt. Jag har grävt upp gräs och asprötter, silat jord, hämtat kompostjord, släpat stora stenar som jag använt som nedre rabattkant och idag hade jag äntligen kommit till det bästa av allt - planteringen och slutresultatet. Det blev Salvia, Lavendel, Nävor och Flox som fick komma i ny jord, samt en liten buskros som jag flyttade från en annan rabatt. Nu sitter jag här, nyduschad med ett glas vitt vin och beundrar mitt verk. Jag känner mig nöjd och ser verkligen fram emot nästa år då denna rabatt kommer att ge så mycket glädje. Det är ett härligt blickfång och jag gillar att den nedre kanten blev stora stenar som är uppgrävda från denna trädgård. Min trädgård, min oas, mitt hem... I love it! 

Av tankarochenergi - 9 augusti 2011 21:52

Semester är att vara i nuet, precis som att kunna behålla styrkan när du tränar. Det enda som räknas är nuet. Om jag inte har förmågan att slappna av och njuta av min ledighet, kan jag inte heller känna glädje över att vara ledig och ha egen tid. Att träna oregelbundet är en pina för musklerna. Träning är en färskvara och du har kommit långt när du känner att det är en del av din vardag och ett gott sätt att leva. Oavsett vad du gör, så mår du så mycket bättre om du har ett aktivt liv. Semestern är den där extra kryddan då du hinner träna så mycket mer och det är en härlig känsla.

Av tankarochenergi - 5 augusti 2011 17:32

Kan man lära sig att bli en vinnare? En fighter, en som oavsett hur det går för stunden aldrig ger sig. Jag tror att i nio av tio fall så är du en vinnare om du har rätt inställning och en vilja att aldrig ge dig. Sannolikheten att lyckas blir större men framförallt känslan efteråt att du kunde i alla fall inte göra mer. Du har gjort ditt yttersta efter dagens förutsättning och verkligen försökt allt.


Idag har jag tittat på fotboll igen som min son spelade. De behövde "bara" spela oavgjort för att gå vidare till A-slutspel. Regnet öste ner och planen var såphal. Värsta scenariot blev det när vår målvakt får rött kort och en av våra utespelare får gå in som målvakt. Vi ligger under med 1-0 och kämpar till oss 1-1. Sen blir det riktigt dåligt spel, det är inte tillräckligt många som krigar utan smågnäller på domslut istället för att jaga boll. Fem minuter kvar får vi en straff mot oss och förlusten är klar. Kändes verkligen ondödigt. Hade fler haft den där vinnarskallen och kämpat trots regn och kass domare hade killarna spelat A-slutspel i morgon.  Det är därför det bara är en del spelare som blir riktigt bra. Huvudet måste också vara med och du måste jobba för ditt lag, till the bitter end!!!

Ovido - Quiz & Flashcards